کد خبر: 1219775
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کارد به استخوان رسید
اشتباهات داوری در هفته نوزدهم رقابت‌های لیگ برتر بار دیگر صدای تیم‌ها را درآورد و هجمه زیادی را علیه داوران به راه انداخت
دنیا حیدری

جوان آنلاین: اشتباهات داوری در هفته نوزدهم رقابت‌های لیگ برتر بار دیگر صدای تیم‌ها را درآورد و هجمه زیادی را علیه داوران به راه انداخت. 
کار به جایی رسیده است که حتی کارشناسان داوری هم خواستار ورود فدراسیون به مشکلات داوری هستند و حسین عسگری، تأکید دارد که ادامه بی‌توجهی‌ها اوضاع را وخیم‌ترخواهد کرد: «بارها و بار‌ها گفته‌ایم فدراسیون باید به اتفاقات کمیته داوران ورود کند، اما کو گوش شنوا؟ اگر فکری به حال داوری فوتبال نکنند، در ادامه باید فاتحه آن را بخوانند، چراکه هیچ امیدی به اصلاح و درست‌شدن این موضوع نیست.»
اشتباهات داوری کار امروز و دیروز نیست، اما اوج آن بی‌تردید در هفته سوم دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر بود؛ اشتباهاتی که هجمه سنگینی را به دنبال داشت و بار دیگر بازار بیانیه‌نویسی‌ها را داغ و باشگاه‌ها را جهت شکایت از قاضیان میدان، دست به قلم کرد. در همین راستا، باشگاه هوادار روز گذشته با ارسال نامه‌ای رسمی به سازمان لیگ و کمیته‌داوران، با ادعای اینکه ناظمی در جریان دیدار هوادار- ذوب‌آهن از آرامش کافی برخوردار نبود، به قضاوت این داور اعتراض کرد. کوپال ناظمی در طول بازی بدون هیچ مماشاتی از کارت‌های زرد و قرمز خود استفاده می‌کرد، به طوری که سه عضو کادر فنی هوادار از داور کارت قرمز گرفتند و سه بازیکن این تیم نیز با کارت زرد جریمه شدند! از ذوب‌آهن نیز نه فقط چند بازیکن کارت زرد گرفتند که کامیابی‌نیا هم از زمین اخراج شد، اما گل دوم ذوب‌آهن که به هوادار معتقد بود در شرایط آفساید به ثمر رسیده، چون کبریت کشیدن در انبار باروت اوضاع را به هم ریخت. 
 
یکی دیگر از بازی‌های هفته نوزدهم که صحنه‌های بحث‌برانگیز داوری داشت، مصاف پرسپولیس- فولاد در آزادی بود. سیدرضا مهدوی، داور این بازی عملکرد بسیار ضعیفی داشت. مهدوی در این بازی در معرض پنج صحنه جنجالی قرار گرفت و آنطور که کارشناسان نظر دادند، تصمیمات او چندان هم صحیح نبوده است. در این دیدار کنعانی‌زادگان با دریافت کارت زرد، چهارکارته شد و دربی را از دست داد. این کارت در پی برخورد کنعانی با شیمبا به او داده شد. داور بر این باور بود که کنعانی‌زادگان با زانو به پشت ران شیمبا ضربه زده است، اما در تصاویر ضبط‌شده چنین چیزی دیده نمی‌شد، به همین دلیل محسن ترکی معتقد بود شاید داور به دلیل دیگری به مدافع پرسپولیس کارت زرد داده است، اما مهدوی با تصور خطای کنعانی روی شیمبا او را از دربی محروم کرد! محرومیتی که با اعتراض و شکایت پرسپولیس از داور این بازی همراه شد. 
همچنین در این بازی گل دقیقه ۴۸ پرسپولیس از سوی کمک‌داور آفساید و مردود اعلام شد، این در حالی است که اکثر کارشناسان از جمله عسگری بر این باورند کمک‌داور اشتباه کرده و گل پرسپولیس به فولاد کاملاً صحیح بوده است. همچنین پنالتی اعلام‌شده به سود پرسپولیس در دقیقه ۶۸ را که از سوی کنعانی‌زادگان به گل تبدیل شد، کارشناسان کاملاً درست تشخیص دادند. 
علاوه بر این، دست‌اندرکاران صداوسیما بر این باور بودند حسین ضیایی در بیشتر دقایق نیمه‌اول جلوی دوربین اصلی صداوسیما که کنار خط است، قرار داشت و با اینکه بار‌ها به او تأکید شد، جای خود را عوض کند، اما این کار را انجام نداد و همین مسئله باعث شد تصاویر ناقص ارسال شود و تماشاگرانی که از گیرنده‌های تلویزیونی این دیدار را تماشا می‌کردند، نتوانستند همه صحنه‌ها را به درستی تماشا کنند!
 
مصاف سپاهان- پیکان هم با اشتباهات مهلک داوری همراه بود. در دقیقه ۱۰ بازی سپاهان- پیکان، مدافع سفیدپوشان ابتدا به درستی دفع توپ می‌کند، اما در ادامه باعث سرنگونی مهاجم زردپوش می‌شود، ولی این صحنه مشکوک از سوی داور پنالتی اعلام نمی‌شود. دقیقه ۵۰، اما داور در پی برخورد برایان دابو و مهاجم پیکان، مدافع سپاهان را اخراج می‌کند، در حالی که اکثر کارشناسان بر این باور بودند مدافع تیم سپاهان روی مهاجم پیکان خطا می‌کند، اما با توجه به فاصله‌ای که مهاجم با دروازه سپاهان داشت، کارت زرد بهترین جریمه بود و داور نباید بازیکن زردپوش را اخراج می‌کرد. 
 
دیدار نساجی مازندران مقابل صنعت نفت هم بی‌سروصدا به پایان نرسید و باشگاه نساجی معتقد بود دو صحنه مشکوک درون محوطه تیم حریف از دید داور دور ماند که اگر در آن صحنه‌ها داور پنالتی اعلام می‌کرد، بازی با نتیجه‌ای متفاوت به پایان می‌رسید. 
در واقع با نگاهی گذرا به اتفاقات رخ داده در هفته سوم دور برگشت می‌توان دریافت شکایت‌ها و بیانیه‌نویسی‌ها علیه داوری، نتیجه رسیدن کارد به استخوان است چراکه اکثر بازی‌های لیگ با اشتباهات مکرر و حتی فاحش داوری همراه است و به همین دلیل همانطور که عسگری نیز بر آن تأکید دارد، عادلانه نیست که تنها چند بازی با استفاده از سیستم کمک‌داور ویدئویی برگزار شود و با این روش حق دیگر تیم‌ها ضایع خواهد شد.

برچسب ها: داوری ، سپاهان ، پیکان ، فوتبال
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار